خدمات پست PDE
ورزش

نتایج ایران در جام های جهانی

به بهانه حضور ایران در بیت و دومین دوره جام جهانی در کشور قطر نگاهی به نتایج ایران در ادوار مختلف جام جهانی می اندازیم.

ایران در 5 دوره در سال های 1978 , 1998  ,  2006  , 2014  , 2018   , 2022 در جام جهانی حاضر بوده و نتایج گوناگونی در طول این سال ها به دست آورده است. البته لازم به ذکر است که تیم ملی ایران هیچ گاه موفق به صعود از گروه خود نشده است و در آخرین دوره جام جهانی که با حضور 32 تیم انجام میشود امیدوار هستیم این طلسم بشکند.

نتایج ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین

جام جهانی 1978 آرژنتین با حضور 16 تیم برگزار شد که سهم قاره آسیا در این رقابت ها تنها یک تیم بود که تیم ملی ایران این سهمیه را از آن خود کرد. ایران در 1978 آرژانتین با تیم های قدرتمند هلند , پرو و اسکاتلند همگروه بود که در نهایت با دو شکست مقابل هلند و پرو و تساوی مقابل اسکاتلند به کار خود در این رقابت ها پایان داد و در نهایت در گروه خود چهارم شد. سرمربی ایران در سال 1978 حشمت مهاجرانی بود که موفق شد اولین امتیاز ایران در تاریخ جام جهانی را نیز کسب کند.

نتایج ایران در جام جهانی 1998 فرانسه

صعود دوباره بعد از 20 سال به جام جهانی به همراه نسل طلایی فوتبال ایران شور و اشتیاق فراوانی را در بین ایرانیان ایجاد کرده بود. در جام جهانی 1998 ایران با یوگوسلاوی , آمریکا و آلمان همگروه بود. ایران در بازی اول در مقابل یوگوسلاوی پر ستاره و قدرتمند با نتیجه 1 -0 مغلوب شد اما در بازی دوم با آمریکا که بازی قرن نام گرفت اولین پیروزی خود را در جام های جهانی کسب کرد و با نتیجه 2-1 به برتری دست یافت اما در بازی سوم مقابل آلمان با نتیجه 2-0 مغلوب شد و از صعود بازماند. پس از سال ها اینطور به نظر میرسد که جام جهانی پس از بازی با آمریکا و برد مقابل این تیم برای بازیکنان ایران تمام شده بود.

سرمربی ایران در جام جهانی 1998 جلال طالبی بود که مدت کوتاهی پیش از جام جهانی جایگزین ایویچ شده بود.

ایران آمریکا 1998
ایران آمریکا 1998

نتایج ایران در جام جهانی 2006 آلمان

ایران پس از یک دوره غیبت دوباره به جام جهانی بازگشت و در آلمان با تیم های مکزیک , پرتغال و آنگولا همگروه شد. ایران در بازی اول با نتیجه 3-1 مغلوب مکزیک شد و با قبول شکست در بازی دوم مقابل پرتغال عملا از جام جهانی حذف شد و در بازی آخر که تشریفاتی بود با آنگولا 1-1 مساوی کرد تا با 1 امتیاز در قعر گروه خود جای بگیرد. پس از جام جهانی 2006 آلمان اختلافات درون تیمی در جام جهانی فاش شد و فوتبال ایران نیز به دلیل دخالت دولت در امور آن به حالت تعلیق درآمد و روز های تاریکی برای فوتبال ایران رقم خورد.

ایران پرتغال 2006
ایران پرتغال 2006

نتایج ایران در جام جهانی 2014 برزیل

ایران دوباره با یک دوره غیبت در جام جهانی 2014 برزیل حاضر شد و اولین سه گانه حضور کارلوس کیروش بر روی نیمکت ایران در جام های جهانی شروع شد. ایران در بازی اول خود نیجریه قدرتمند را با تساوی 0-0 متوقف کرد و در بازی دوم در مقابل آرژانتین پر ستاره که از حضور مسی بهره میبرد در یک بازی حساب شده و منطقی با گل لیونل مسی که در دقایق اضافی نیمه دوم زده شد با نتیجه 1-0 شکست خورد و در بازی سوم نیز در مقابل تیم ملی بوسنی و هرزگووین با نتیجه 3-1 مغلوب شد و از صعود باز ماند.

نتایج ایران در جام جهانی 2018 روسیه

ایران برای اولین بار برای دو مرتبه پیاپی به جام جهانی صعود کرد و در سخت ترین گروه جام جهانی در کنار مراکش , اسپانیا و پرتغال قرار گرفت. ایران در بازی اول خود موفق شد پس از 40 سال دومین برد خود را در جام های جهانی در مقابل مراکش کسب کند و با گل به خودی ثانیه های پایانی بازیکن مراکش با نتیجه 1-0 مقابل این تیم به پیروزی برسد.

در بازی دوم مقابل اسپانیا علیرغم یک بازی دفاعی ندادن فرصت های زیاد به اسپانیا با نتیجه 1-0 شکست خوردیم و در بازی آخر در مقابل پرتغال در شرایطی که علیرضا بیرانوند هم یک پنالتی از کریستیانو رونالدو مهار کرده بود در پایان به تساوی 1-1 رضایت داد و با 4 امتیاز از صعود باز ماند.

ایران مراکش 2018
ایران مراکش 2018

نتایج ایران در جام جهانی 2022 قطر

در زمان نگارش این مطلب تیم ملی ایران در جام جهانی 2022 دو بازی انجام داده که در اولین گام با نتیجه 6-2 مقابل انگلستان شکست خورد و در بازی دوم و در یک بازی برتر در مقابل ولز با نتیجه 2-0 به پیروزی رسید تا همه چیز به بازی آخر مقابل آمریکا کشیده شود.

بازی ایران آمریکا در سالگرد حماسه ملبورن برگزار خواهد شد و امیدواریم دوباره 8 آذر برای ما و تیم ملی ایران خوش یمن باشد.

امتیاز کاربران: 4.23 ( 2 رای)

نمایش بیشتر

دانیال یوسفی

از وقتی وارد دنیای کامپیوتر شدم با انگشتام میلیون ها کیلومتر اسکرول کردم تا هر روز چیز های جدیدتری کشف کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
به مشاوره نیاز دارید؟