خدمات پست PDE
ورزش

مسیر صعود ایران به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2022

کارلوس کی روش پس از هشت سال از هدایت تیم ملی فوتبال ایران کنار رفت تا تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2022 قطر به دنبال سرمربی جدید باشد و پس از جست و جو های فراوان و مطرح شدن نام های داخلی و خارجی متعدد سکان هدایت تیم ملی توسط مدیران وقت فدراسیون فوتبال به مارک ویلموتس بلژیکی سپرده شد.

تیم ملی با مارک ویلموتس در آستانه حذف

پس از تعیین مرد بلژیکی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال مهدی تاج رییس سابق فدراسیون فوتبال از انتخاب خود دفاع کرد و مارک ویلموتس را مردی نجیب و با دانش فنی بالا توصیف کرد که قادر خواهد بود تیم ملی فوتبال ایران را به جام جهانی 2022 ببرد اما چنین نشد.

تیم ملی فوتبال ایران با تیم های عراق,کامبوج,بحرین و هنگ کنگ همگروه شد. گروهی که به نظر میرسید صعود از آن دشوار نباشد. اما اختلاف مارک ویلموتس با فدراسیون بر سر تاخیر در دریافت دستمزد به تیم ملی ضربه زد و با 2 باخت پیاپی به بحرین و عراق تیم ملی در وضعیت قرمز قرار بگیرد.

پس از این نتیج و کسب 6 امتیاز از 12 امتیاز ممکن و قرار گرفتن در رتبه سوم گروه در دور رفت رقابت ها ویلموتس هم از تیم ملی جدا شد و پس از کش و قوس های فراوان دراگان اسکوچیچ سکان هدایت تیم ملی را به دست گرفت.

مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی ایران
مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی ایران

صعود به دور نهایی با اسکوچیچ

در دور برگشت بازی ها تیم ملی با دراگان اسکوچیچ به مصاف رقیبان خود رفت. پس از تصمیم عجیب AFC   بازی ها به صورت متمرکز در کشور بحرین برگزار میشد و این امر کار تیم ملی فوتبال ایران را برای صعود سخت تر میکرد به خصوص این که بحرین یکی از رقبای مستقیم ایران در این گروه بود.

دراگان اسکوچیچ در دو بازی اول کار سختی در مقابل هنگ کنگ و کامجوج نداشت و با کسب 6 امتیاز به مصاف دو بازی فینال گونه با بحرین و عراق رفت.

تیم ملی با هدایت دراگان اسکوچیچ ابتدا بحرین را در خانه خودش با سه گل شکست داد و در بازی آخر با شکست عراق به عنوان سرگروه به دور نهایی مقدماتی جام جهانی 2022 صعود کرد تا تلخی نتایج مارک ویلموتس از خاطر همه پاک شود.

 

دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران
دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران

گروه بندی مرحله مقدماتی جام جهانی 2022

پس از صعود تیم ملی ایران به دور نهایی مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر همگان در انتظار مشخص شدن گروه تیم ملی و هم گروهی های ایران بودند. سرانجام در 10 تیر ماه قرعه کشی انجام شد و ایران با تیم های کره جنوبی , عراق , امارات , لبنان و سوریه هم گروه شد .

با مشخص شدن هم گروهی های تیم ملی اکثر کارشناسان اعلام کردند که این گروه ایده آل ترین گروه برای صعود تیم ملی به جام جهانی 2022 بود و اگر قرار بود خودمان هم گروهی های تیم ملی را انتخاب میکردیم همین قرعه را بر میداشتیم.

حال به بررسی تیم های حاضر در این گروه میپردازیم تا با رقیبان تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی آشنا شویم.

تیم ملی کره جنوبی

تیم ملی کره جنوبی مهم ترین و سرسخت ترین رقیب ما در این گروه خواهد بود.ایران و کره جنوبی در چندین سال گذشته همواره در این مرحله با یکدیگر همگروه شده اند و رقابت های حساس و نفس گیری با یکدیگر داشته اند رقابت هایی که گاهی سرشار از تنش و جنگ های روانی بوده.

اوج این تنش ها به مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل برمیگردد که کارلوس کیروش در بازی آخر در خاک کره موفق شد تیم ملی کره جنوبی را شکست دهد.

کره جنوبی در سال های اخیر همواره در مقابل تیم ملی ایران شکست خورده و همین امر باعث میشود برای گرفتن انتقام پای به این دیدار بگذارند.آخرین برد کره جنوبی مقابل ایران به جام ملت های آسیا 2011 یعنی 10 سال پیش برمیگردد.کره جنوبی در حال حاضر در رتبه 39 رنده بندی فیفا قرار دارد.

تیم ملی کره جنوبی
تیم ملی کره جنوبی

تیم ملی امارات

اماراتی ها در این دوره با توجه به گروه متعادلی که در آن قرار دارند بسیار امیدوار هستند که به جام جهانی 2022 قطر بتوانند صعود کنند. شاید تیم های ایران و کره جنوبی دو تیم اول این گروه باشند اما امارات حداقال میتواند به عنوان تیم سوم این گروه به پلی آف رقابت ها صعود کند و شانس خود را برای صعود در آن مرحله محک بزند.

تیم های ملی ایران و امارات آخرین بار در مقدماتی جام جهانی 2010 با یکدیگر همگروه بودند که علی رغم پیروزی تیم ملی ایران در ورزشگاه آزادی مقابل امارات اما در نهایت هیچ کدام از این دو تیم نتوانستند به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی صعود کنند.

تیم ملی امارات شاید به اندازه نسل ها و دوره های گذشته خودش قوی و مستحکم نباشد و همین امر باعث میشود که شانس زیادی نسبت به سال های گذشته برای برتری مقابل تیم ملی ایران نداشته باشد. امارات در آخرین رده بندی فیفا در جایگاه 73  جهان قرار دارد.

تیم ملی امارات
تیم ملی امارات

تیم ملی لبنان

تیم ملی لبنان آخرین بار در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل با ایران همگروه بود و در کمال ناباوری موفق شد در بازی رفت تیم کارلوس کیروش را با نتیجه 1-0 شکست دهد اما در بازی برگشت تیم ملی ایران با گلبارانلبنان انتقام سختی از این تیم گرفت.

لبنانی ها امیدوارند با بهره گیری از بازیکنان نسل جدید خود بتوانند برای اولین بار به جام جهانی صعود کنند.لبنان در آخرین رده بندی فیفا در رتبه 93  قرار دارد.

تیم ملی سوریه

تیم ملی سوریه در دوره گذشته هم در این مرحله با تیم ملی ایران همگروه بود و علیرغم صعود به مرحله پلی آف نتوانستند به جام جهانی صعود کنند. تیم ملی سوریه با بهره گیری از بازیکنان شاخصی همچون عمر سوما و عمر خربین امیدوار است برای اولین بار بتواند به جام جهانی صعود کند.

تیم ملی سوریه مانند تیم ملی عراق در این مرحله از رقابت ها با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا حق میزبانی از سایر تیم ها را ندارند. سوریه در آخرین رنکینگ فیفا در رتبه 79  جهان قرار دارد.

تیم ملی سوریه
تیم ملی سوریه

آیا ایران به جام جهانی صعود میکند؟

با توجه به قرعه مناسبی که نسیب تیم ملی ایران شده انتظار میرود برای صعود به جام جهانی کار سختی در پیش نداشته باشیم و تنها رقیبی که شاید بتواند برای تیم ملی ایران دردسر درست کند کره جنوبی است.گرچه فوتبال اصلا قابل پیشبینی نیست و گاها نتایجی دور از انتظار رقم میخورد.

تنها مساله ای که در این دوره برای تیم ملی وجود دارد احتمال سلب میزبانی تیم ملی ایران به دلیل نبود تکنولوژی VAR  و بیماری کرونا است که در صورت بروز این اتفاق تیم ملی دچار چالش جدیدی برای صعود به جام جهانی خواهد شد.

امتیاز کاربران: 5 ( 3 رای)

نمایش بیشتر

دانیال یوسفی

از وقتی وارد دنیای کامپیوتر شدم با انگشتام میلیون ها کیلومتر اسکرول کردم تا هر روز چیز های جدیدتری کشف کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
به مشاوره نیاز دارید؟