خدمات پست PDE
اخبارتکنولوژی

همه چیز درباره دنیای متاورس

متاورس چیست؟

متاورس «Metaverse» از ترکیب دو واژه‌ی متا «Meta» به معنی «فراتر» و یونیورس «Universe» به معنای «جهان یا گیتی» ایجاد شده است. بنابراین در یک معنای اصطلاحی می‌توان متاورس را «جهان برتر» یا «برتر از جهان» نیز در نظر گرفت. متاورس آمده است تا ویژگی‌های بیشتری را به دنیا ما اضافه کند.بعضی‌ها متاورس را شبیه نسخه‌ای از واقعیت مجازی (VR) تصور می‌کنند و البته برخی دیگر فکر می‌کنند که متاورس می‌تواند آینده اینترنت باشد.در ادامه مطالب بیشتر با دنیای متاورس آشنا خواهیم شد.

هیاهوی دنیای دیجیتال و واقعیت افزوده هر چند سال یک بار ظاهر می شود، اما معمولاً از بین می‌رود. با این حال، هیجان زیادی در مورد دنیای متاورس در میان سرمایه گذاران ثروتمند و شرکت‌های بزرگ فناوری وجود دارد، و اگر معلوم شود که دنیای متاورس آینده اینترنت است هیچ کس نمی‌خواهد از آن عقب بماند.

معنی متاورس و تاریخچه نامگذاری

معنی متاورس و تاریخچه نامگذاری
معنی متاورس و تاریخچه نامگذاری

نیل استیفنسن (Neal Stephenson) نویسنده‌ای بود که در سال ۱۹۹۲ برای اولین‌بار از اصطلاح «متاورس» در رمان Snow Crash نام برد. شخصیت اصلی این رمان فردی به‌نام Hiro Protagonist است که درکنار دیگر افراد می‌تواند از طریق پوشیدن عینک‌های مخصوصی وارد دنیای متاورس شود. در این دنیای هر شخص در قالب یک آواتار در دنیایی سه‌بعدی و مجازی قرار می‌گیرد که می‌تواند با دیگر افراد به تعامل بپردازد. البته که Snow Crash اولین رمانی نبود که به مفهوم متاورس اشاره می‌کرد.رمان Neuromancer به دنیایی تخیلی به‌نام Cyberspace اشاره کرده بود که از جنبه‌های بسیاری نشانه‌های یک جهان متاورس را در خود داشت.

نقش شرکت متا (فیسبوک) در متاورس

شرکت فیس‌بوک که به تازگی به متا تغییر نام داده است، ساخت متاورس را یکی از اولویت‌های بزرگ خود قرار داده است. به گفته برخی تحلیلگران، این شرکت از طریق هدست های Oculus خود روی واقعیت مجازی سرمایه گذاری زیادی کرده است که باعث می‌‌شود حتی آنها را نسبت به سایر  رقبا ارزان‌تر عرضه کند. همچنین متاورس در حال ساخت برنامه‌های واقعیت مجازی ( VR )برای پاتوق‌های اجتماعی و محل کار است، از جمله برنامه‌هایی که با دنیای واقعی تعامل دارند. متا مدعی است که متاورس «یک شبه توسط یک شرکت ساخته نمی‌شود» و قول همکاری با سایر شرکت‌های علاقه‌مند ببه این تکنولوژی داده است.

مارک زاکربرگ مدیر متادر وصف دنیای متاورس را اینگونه بیان کرده است:«در دنیای متاورس هرکسی می‌تواند هرکاری را که تصور می‌کند انجام دهد. با دوستان یا اعضای خانواده خود دور هم جمع شوند، کار کنند، در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند، با یکدیگر بازی کنند، به خرید بروند، و تمامی تجربه‌هایی که انجام آن‌ها را با موبایل یا کامپیوتر نمی‌توان تصور کرد، از نزدیک حس کنند».

چه افراد دیگری به متاورس علاقه مند هستند؟

آقای سوینی، رئیس اپیک گیمز (که Fortnite را می‌سازد)، مدت‌هاست در مورد آرزوهای متاورس خود صحبت کرده است.بازی‌های چندنفره آنلاین جهان‌های تعاملی مشترکی داشته‌اند که به دهه‌های قبل برمی‌گردد. آنها متاورس نیستند، اما ایده‌های مشترکی دارند. در سال‌های اخیر Fortnite محصول خود را گسترش داد، میزبان کنسرت‌ها، رویدادهای برند و موارد دیگر در دنیای دیجیتال خود بود که این امر از علاقه آن‌ها را به متاورس نشان می‌دهد.

متاورس
متاورس

بازی‌های دیگر نیز در حال نزدیک‌تر شدن به یک ایده متاورس هستند. به عنوان مثال، Roblox پلتفرمی برای هزاران بازی جداگانه است که به اکوسیستم بزرگتر متصل هستند.یونیتی نیز، بر روی “دوقلوهای دیجیتال” که کپی‌های دیجیتالی از دنیای واقعی است سرمایه گذاری کرده است و شرکت گرافیکی Nvidia در حال ساخت “Omniverse” خود است که آن را پلتفرمی برای اتصال جهان‌های مجازی سه بعدی توصیف می کند.

البته همه چیز به دنیای بازی ختم نمی‌شود. دیدگاه‌ کلی متاورس تعامل اجتماعی انسانی را هسته اصلی خود می‌دانند.به عنوان مثال، مت (فیسبوک)در حال آزمایش یک برنامه جلسات واقعیت مجازی به نام Workplace و یک فضای اجتماعی به نام Horizons است که هر دو از سیستم‌های آواتار مجازی خود استفاده می کنند.

همانطوری که در سال 1982 تصور اینترنت در سال 2021 دشوار بود،تصور اینکه دنیای متاورس چگونه خواهد بود دشوار است. درحال حاضر فقط تعریف کلی از دنیای متاورس را داریم و باید دید که آیا آنطور که مدیران متا گفته‌اند پیاده سازی خواهد شد یا نه.

امتیاز کاربران: 4.35 ( 1 رای)

نمایش بیشتر

رضا دهقان

رضا هستم فارغ التحصیل رشته IT علاقه مند به فوتبال و طراحی سایت و سئو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
به مشاوره نیاز دارید؟