خدمات پست PDE
تکنولوژیسایر

تاریخچه کنسول های پلی استیشن

 

از مهم ترین و تاثیرگذارترین کمپانی های صنعت گیم,بدون هیچ شک و تردیدی کمپانی سونی است که با پلی استیشن تحول عظیمی در دنیای بازی بوجود آوردند. در سال 1994 شرکت سونی عنوان تجاری پلی استیشن را به همگان معرفی نمود، این شرکت تا به امروز 5 نسل از این وسیله محبوب را به بازار عرضه کرده است که تمامی آن‌ها شامل مدل های به روز شده هستند. در حال حاضر قسمت مربوط به بازی های کامپیوتری سونی یعنی پلی استیشن در حدود 78 درصد از سود این شرکت را تامین میکند. در ادامه مطالب به معرفی و تاریخچه پیدایش هرکدام از نسل های پلی استیشن خواهیم پرداخت.

تاریخچه پلی استیشن

پلی ‌استیشن۱  (PlayStation 1)

در روز‌های پایانی سال ۱۹۹۴ و در تاریخ ۳ دسامبر (۱۲ آذر ۱۳۷۳) اولین کنسول بازی سونی یعنی پلی‌استیشن ۱ معرفی شد. این کنسول ابتدا در ابعاد بزرگ با ویژگی های خود مانند CD-ROM دو سرعته، پردازشگر 1 هسته ای به همراه 2 مگابایت حافظه و یک کارت گرافیک ۱ مگابایتی توانایی انتقال 350 هزار چند ضلعی در ثانیه ساخته و عرضه شد.

اولین نسخه از پلی استیشن فاقد حافظه داخلی بود، بنابراین برای فایل‌های ذخیره سازی بازی‌ها نیازمند یک کارت حافظه بود که مقدار فضای موجود در آن تنها 128 کیلوبایت بود. اولین پلی استیشن بدون کنترلر های معروف خود یعنی  Dual Shock به بازار عرضه گردید، همچنین این کنترلر ها فاقد کلید های Thumb Sticks بوده اند.

تاریخچه پلی استیشن

سونی در سال 1997 اولین کنترلر Dual Shock را به همراه امکانات یاد شده معرفی کرد.در تاریخ 7 جولای سال 2000 شرکت سونی یک آپدیت جدید از کنسول خود را تحت عنوان PSone به بازار عرضه کرد که از لحاظ ظاهری کوچکتر و همچنین شامل بروز رسانی گرافیکی در رابط کاربری خود شده بود و در ایران اکثرا این نسخه از کنسول سونی فروش رفته است.

 

تاریخچه پلی استیشن

پلی ‌استیشن2  (PlayStation 2)

پلی استیشن 2 اولین بار در تاریخ 4 مارس 2000 در کشور ژاپن منتشر شد، از این کنسول محبوب بیش از 155 میلیون دستگاه در طول عمر 12 ساله خود به فروش رفته است. پلی استیشن 2 که جز نسل ششم کنسول های خانگی بود. همکاری سونی با شرکت فیلیپس منجر به تولیدDVD  شد.

این کنسول نیز از DVD  پشتیبانی میکرد و با آن می‌توانست فیلم های دی وی دی نیز تماشا کرد. سخت افزار پلی استیشن 2 شامل یک پردازشگر 1 هسته ای با کلاک 294.9 مگاهرتز به همراه 32 مگابایت حافظه و کارت گرافیگی که تنها از 4 مگابایت حافظه سود میبرد تشکیل شده بود. در زمان عرضه رقبایی مانند Sega Dreamcast, Nintendo’s GameCube, Microsoft’s Xbox را در پیش روی خود میدید، اما هیچکدام از آن‌ها توان رقابت با این دستگاه جادویی سونی و تعداد بازی هایی که برای آن منتشر شده است را نداشتند. این کنسول در آن زمان قابلیت اجرای بازی‌های پلی استیشن 1 دارا بود.

این کنسول دوس داشتنی در ۱۲ سال عمرش ۱۵۵ میلیون دستگاه فروخت و بیش از ۲۰۰۰ عنوان بازی داشت.  پلی استیشن 2 اولین کنسولی بوده است که از فرمت DVD و پخش فیلم‌های آن و همچنین درگاه USB پشتیبانی می‌کرد. با عرضه شدن دوربین این کنسول در سال 2003 به قابلیت های پلی استیشن 2 افزوده شد. در حالی که به کاربران این کنسول اجازه نصب هارد درایو 40 گیگاباتی داده شده بود اما پلی استیشن 2 از کارت حافظه به منظور نگهداری فایل های ذخیره سازی بازی ها استفاده میکرد با این تفاوت که حجم آن از 128 کیلوبایت به 8 مگابایت افزایش پیدا کرده بود. همچنین معرفی Dual Shock 2 به همراه این کنسول انجام شده است.

در سپتامبر 2004 شرکت سونی با ادامه استراتژی خود از نسخه کوچکتر شده کنسول PS2 به نام PlayStation 2 slimline رونمایی کرد. در کنار کوچک شدن ابعاد کنسول میتوان به کاهش صدای آن و همچنین تعبیه شدن درگاه Ethernet اشاره کرد.

تاریخچه پلی استیشن

پلی ‌استیشن 3 (PlayStation 3)

پلی استیشن 3 اولین بار در تاریخ 11 نوامبر 2006 در ژاپن و یک هفته پس از آن در آمریکای شمالی به بازار ها ارائه شد. از این کنسول بیش از 80 میلیون واحد در بازار های جهانی به فروش کنسول های Xbox 360 و Nintendo Wii به عنوان رقبای این محصول سونی شناخته میشدند. این محصول در هنگام معرفی به بازار ها قیمتی معادل 600 دلار داشت که گرانترین در بین سایر رقبا بود. اما PS3 اولین کنسولی بوده است که درایو Blu-ray به همراه خود داشت,در حالی که پخش کننده های Blu-ray در زمان عرضه پلی استیشن 3 قیمتی بیش از این کنسول سونی داشتند.

در قلب پلی استیشن 3 پردازش گر Cell که با همکاری شرکت سونی، توشیبا و IBM طراحی شده بود مسئولیت آنالیز داده ها را بر عهده داشت، پردازشگر Cell از تعداد 8 هسته تشکیل شده بود که از 7 تای آن استفاده می‌کرد و کلاک آن معادل با 3.2 گیگاهرتز بود. این کنسول در قسمت پردازشگر تصویر از Nvidia’s RSX Reality Synthesizer با 256 مگابایت VRAM و کلاک 550 مگاهرتز سود برده است.

تاریخچه پلی استیشن

پلی استیشن 3 اولین کنسول شرکت سونی است که از درگاه HDMI و خروجی 1080 پیکسل سود برده است.در سپتامبر ۲۰۰۹ سونی مانند نسل‌های قبل، نسخه‌ای جمع و جورتر با طراحی جدیدتری را وارد بازار کرد. این نسخه از کنسول پلی‌استیشن ۳ که PlayStation 3 Slim نام داشت و ۳ برابر کوچکتر و سبک تر از نمونه Fat  این کنسول بود، همچنین به علت تکنولوژی ۴۵ نانومتری پردازش گر Cell  به نیروی کمتر احتیاج داشت و در کنار آن درجه حرارت و صدای کمتری تولید میکرد.

پلی استیشن 3 تکنولوژی اتصال به صورت Wi-Fi را نیز به همراه خود داشت، علاوه بر یک هارد درایو با ظرفیت 20 گیگابایت که بر روی کنسول تعبیه شده بود کاربر توانایی اتصال هارد های دیگری را به کنسول داشت. ارائه PS3 با تولد PlayStation Network همراه بود، سرویسی که اجازه دریافت بازی ها به صورت دیجیتال و دریافت نرم افزار هایی جهت پخش آنلاین ویدئو ها مانند Netflix و YouTube را در اختیار کاربران قرار داده است.اویل دستگاه های PS3 قابلیت اجرای بازی های PS2 را نیز داشتند اما پس از مدتی این مورد از روی کنسول حذف گردید.

در سپتامبر 2009 سونی ورژن Slim و در سپتامبر2012 ورژن Super Slim کنسول خود را معرفی کرد که باز هم نسبت به قبل از لحاظ ظاهری کوچکتر و با وزن کمتر و همچنین به علت تکنولوژی 45 نانومتری پردازش گر Cell به نیروی کمتر احتیاج داشت و در کنار آن درجه حرارت و صدای کمتری نسبت به نمونه Fat تولید میکرد روانه بازار شد

تاریخچه پلی استیشن

پلی ‌استیشن 4 (PlayStation 4)

کنسول پلی‌استیشن ۴ در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ به بازار آمریکای شمالی عرضه شد. این کنسول در روز اول فروش، فروشی معادل ۱ میلیون دستگاه را تجربه کرد و رکورد بیشترین فروش در ۲۴ ساعت را به نام خود ثبت کرد. در پلی‌استیشن ۴ از پردازنده‌ای ساخته‌ی شرکت AMD  با معماری X84 و ۸ هسته با کلاک ۱.۶ گیگاهرتز استفاده شده بود و رم این دستگاه با حافظه ۸ گیگابایت از نوع GDDR5  بود که به صورت اشتراکی با کارت گرافیک از این حافظه استفاده می‌شد. پلی‌استیشن ۴ قابلیت ضبط و به اشتراک گذاری ویدئوهای مربوط به گیم پلی را داشت. کنترلرهای Dual-shock  نسخه ۴ با طراحی جدید جهت ارگونومی بهتر برای این کنسول معرفی شد.

پلی استیشن 4 نیز مانند نسل های گذشته خود بعد از مدتی جمع و جورتر شد که Play station Slim نام گرفت از لحاظ سخت افزاری نیز wifi5GHz , Bluetooth 4.0 و USB آن ارتقاع پیدا کرد و همچنین دستگاه مصرف انرژی بهینه تر و همچنین صدای کمتری نسبت به نسخه اولیه دارد.

کمپانی سونی در نوامبر 2016 نسخه پرو از کنسول خود را معرفی کرد که این نسخه با تراشه گرافیکی Polaris کمپانی AMD ساخته شده و 4.2 ترافلاپس دارد که تقریبا 2 برابر بیشتر از PS4 معمولی است. علاوه بر این Pro از رزولوشن 4k پشتیبانی می‌کند.

تاریخچه پلی استیشن

پلی ‌استیشن 5 (PlayStation 5)

جدیدترین کنسول سونی یعنی پلی استیشن 5 در جون 2020 روانه بازار شد که با طراحی خاص خود هم در کنسول و کنترلر نظر بساری را به خود جلب کرد.در این نسل نام کنترلر نیز از Dual-shock به Dual-sense تغییر کرده است.پردازنده 8هسته ای zen2 با فرکانس پردازشی 3.5 به همراه پردازنده گرافیکی 28/10 ترافلاپس و رم 16گیگابایتی با پهنای حافظه 448Gb/S و فضای ذخیره ساز 825Ssd از این کنسول یک غول ساخته است.

پلی استیشن 5 در دو نسخه دیسک درایو و بدون درایو یا دیجیتالی به بازار عرضه شده است.

خوشبختانه شرکت پست بین المللی PDE امکان خرید از تمام فروشگاه های دنیا از جمله آمازون را برای شما فراهم آورده است ! اگر قصد خرید ps5 از آمازون را دارید میتوانید راهنمای خرید ps5 از آمازون با پرداخت ریالی را نیز مطالعه کنید. اگر شما از علاقه مندان به کنسولهای به روز هستید میتوانید جدیدترین کنسولها و گجت ها را تهیه کنید و یا حتی اگر می خواهید خاطره بازی کنید کنسولهای قدیمی هم در سایتهای خارجی از جمله آمازون در دسترس شماست.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

نمایش بیشتر

رضا دهقان

رضا هستم فارغ التحصیل رشته IT علاقه مند به فوتبال و طراحی سایت و سئو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
به مشاوره نیاز دارید؟